2020. március 29., vasárnap

Mágikus világ hatása alatt

Sokáig kerestem azt a műfajt, ami igazán az enyém. Sci-fin nőttem fel. Már 8-10 éves koromtól azt olvastam. Aztán elmentem a fantasy irányába, vagy épp a kettőt ötvöztem. Majd olyan könyvek jöttek az utamba, amelyek igazán le tudnak kötni, az a mágikus realizmus.


Sok könyv volt már, ami megfogott, de most fejeztem be a Mindenszentek trilógiát (A boszorkányok elveszett könyve, Az éjszaka árnyai, Az élet könyve) Deborah Harkness írónőtől. Annyira a hatása alá kerültem, hogy a közel 2000 oldalt elég gyorsan kiolvastam. Éjjel, hajnalban, amikor csak felébredtem nyúltam a könyvért.





Én is írtam már ebben a műfajban egy regényt, bár még nem került kiadásra, de most már érlelődik bennem, hogy megírom a folytatását. Aisa mágikus valósága a címe. Még 2012-ben írtam Ibizán, csak azóta átesett korrektúrán, javításokon. De magánkiadásban nem adok ki több könyvet, mert nincs értelme.

Ennél a trilógiánál érződik igazán, amikor egy történész ír meg egy ilyen könyvet. A kitalált lények, események mellett nagyon korhű a történelmi háttér, ez a realizmus. Na nekem ez a tudásom nincs meg, Nem vagyok történész. S bár én is sokat kutatok, búvárkodok, de olyan részletességgel sosem fogom tudni leírni az adott kor jellegzetes tárgyait, eseményeit, helyszíneit. Mi az, ami még pl. a 15. században nem lehetett, mi az, ami az adott társadalmi helyzetben lévő embereknél nem volt helyes szín viselet, stb.

Minden embernek megvan a kedvenc stílusa. Olvasok én ezen felül mindent. Viszont ahogy alakulnak az újabb irányzatok, kitalált világok, nekem nem újdonság abban is jól érezni magam. Ez lehet előzőéletből való érzet, emlék, nem tudom.
Viszont az is tény, hogy az olvasók is mást olvasnak már, mint régebben.
Vajon miért van az, hogy egyre többen merülnek el olyan világokban, akár könyvben, akár filmen, amelyek eltérnek a valóságtól, mégis azt érezhetjük, hogy van valami igazság alapja is?
Jung is ecsetelte már, hogy az ember elszakadt a mitikus-mágikus gyökerektől, és erre újra van igény.
„Az emberiség túlnyomó részét alkotó, csekély élettapasztalattal, kevés transzcendens emlékkel rendelkező, könnyen befolyásolható tömeglények nehezen igazodnak el ebben a világszellem neurotikus előérzetétől vibráló életformában…
Az emberek igénylik a transzcendens műveket. A fantasy feladata, hogy megmutassa az individualizáció, az átlényegülés útját, s rávezessen arra, hogy az értékeket saját magunkban, saját kis kozmoszunkban keressük, hiszen az a legapróbb részletekig is analóg a világegyetemmel. Amelyik ember nem hisz a csodákban, az az ember nem realista.”                                                                                                     – Pósa Zoltán

A wikiben fel vannak sorolva a sci-fi és fantasy irányzatok. https://hu.wikipedia.org/wiki/Fantasy
Számos régi műhöz nyúlnak és dolgozzák át, ami nem azonos a remake-vel. https://hu.wikipedia.org/wiki/Remake
Eredeti meséket is olyan feldolgozásban látunk pl. filmen, aminek már kevés köze van az eredeti történethez.

Tehát azon kívül, hogy a misztikus gyökerekhez megyünk, élvezettel nézzük a régi könyvek, filmek átdolgozását is. Miért is?

Én mindig is szerettem elmerülni más világokban. Most aztán nem pánikolok, a jelenlegi helyzetben az olvasás az, ami segít nekem, hogy ne féljek.
Valójában, ha a mitológia irányába megyünk vissza, ott is találhatók olyan lények, mint a mai misztikus leírásokban. Jók és rosszak egyaránt.

Olvastam valahol, hogy nem lehet olyant kitalálni, ami ne létezne.
Vajon tényleg így van? Valóban vannak boszorkányok, vámpírok, démonok, tündérek stb.?
Vannak más idegen nem földünkön élő lények?
Én mindig is vonzódtam ezekhez, s kicsit talán még hiszek is bennük. Persze ezt nem tudom alátámasztani semmivel.

Épp a múlt héten kérdezte Luca unokám, hogy szerintem léteznek-e vámpírok? Fogalmam sincs hol hallott ezekről.

Diplomatikusan azt mondtam, hogy nem tudom, nem találkoztam még velük.
Visszatérve a könyvhöz. Még mindig a hatása alatt vagyok, és ahogy az írónő a harmadik kötetben még jó néhány csavart belevitt a történetbe, le vagyok nyűgözve. Valahogy nekem olyan hihetőnek tűnt, hogy a lények valóban képesek lehetnek egymás mellett élni. S a történelem kapcsán még Magyarország is megemlítődik Báthory Erzsébethez köthetően.
Persze a kritikusok hasonlíthatják a Harry Potterhez, vagy épp az Alkonyathoz, nekem ezek a könyvek sokkal többet adtak. Én még ezekből a hihetetlen helyzetekből is igyekeztem erőt, tudást meríteni.
Aki szereti a mágikus realizmust, annak szívből tudom ajánlani a Mindenszentek trilógiát.





Nincsenek megjegyzések:

KIEMELT BEJEGYZÉS

A világ tényleg annyi, amennyit látunk belőle? - 'SEMMI SEM TÖRTÉNIK VÉLETLENÜL!'

A világ tényleg annyi, amennyit látunk belőle? - 'SEMMI SEM TÖRTÉNIK VÉLETLENÜL!'

Népszerű bejegyzések