2022. január 23., vasárnap

Kik is az influenszerek, celebek?

 

Influenszerek, celebek, ezek az új szavak mostanában egyre felkapottabbak, engem pedig zavarnak.

 


Celebek. Sajnos olyan embereket is beraktak, raknak ebbe a kategóriába, akik nem odavalók. Ráadásul olyan információk látnak napvilágot róluk, amik nem mindig valósak, és érdekes módon mégis ezekre a hírekre van a legtöbb olvasó, a legtöbb lájk, a legtöbb hozzászólás.

Nem is tudom, hogy például egy idősebb színész, művész, többféle díjjal kitüntetve, ezt hogyan éli meg? Mitől lett ő celeb? Miért aggatja rá, rájuk a média ezt a jelzőt? Mert nekem ez a megfogalmazás sértőnek hat néhány emberre.

A Wikiben ez olvasható:

A celeb a 21. század  első évtizedében divatossá vált, főleg a médiában használatos szó, amely a celebritás  (angolul: celebrity - jelentése: híresség, hírnév, híres ember, ismert személyiség) rövidüléséből származik. Elsődleges jelentése: felkapott, „ünnepelt” híresség. A kifejezés mellékjelentésként azt a tartalmat is hordozza, hogy az ismertség alapja nem (vagy nem szükségszerűen) az illető tudása, ill. egyéb autonóm képessége, hanem egy, a média által róla mesterségesen kialakított kép, amely beépült a fogyasztók (olvasók, nézők) gondolatvilágába. E mellékjelentés nem tagadja, hogy a celebnek kikiáltott személyek társadalmilag valóban értékes teljesítményt produkálhatnak, csupán arra utal, hogy e produktum nem szükségszerű.

A celebek között találunk többek között filmsztárokat, színészeket, sportolókat, énekeseket, popegyüttesek tagjait, tévés személyiségeket, valamint – ritkábban – írókat, de akár bűnözőket is.

Itt is visszaköszön a média manipulatív hatása, ahogyan átmosódnak az agyak, és olyan tartalmakat olvassanak az emberek, amin köszörülhetik a nyelvüket, állást foglalhatnak, stb.

Én úgy gondolom, hogy egy több Oscar díjas színész, vagy számos díjjal kitüntetett író nem esik egy kalap alá a különböző valóságshowban szereplő emberekkel.

Ez az én véleményem.

Kik azok az influenszerek?

Bevallom, korábban nem is tudtam ez mit jelent. Ezért ennek is utánajártam egy kicsit.

A hagyományos definíció szerint olyan ember, aki valamilyen hatással, befolyással van másokra. Nálunk, Magyarországon ez annyit jelent, hogy bárki, akinek van legalább ilyen-olyan módon összeszedett ötezer követője, az kikiáltja magát annak.

Saját magunkat influenszernek hívni a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető szerénynek: azt deklaráljuk magunkról, hogy mi igenis hatással vagyunk emberekre, ha mi valamit csinálunk, azt mások (tudatosan vagy tudat alatt, nyíltan vagy mások előtt nem bevallottan) utánozni fogják.”

Én 2005-ben kezdtem el blogolni, és akkor még nem írtak annyian, mint manapság. Én is felkapott blogger voltam 2006-2012 között, nekem is meghaladta az 5000-et az olvasóim száma, viszont én nem reklámoztam semmit, nem próbáltam ki semmit, nem forgalmaztam semmit. Voltak, akiket megkeresett valamilyen újság, szerződést ajánlott, majd cégek is megkeresték őket. Reklámok kerültek a blogokba, a szépségipar pedig lehetőséget látott főleg a fiatal lányok esetében, hogy kipróbálták a terméküket, ők megírták, és még fizetést is kaptak.

Aztán a blogok lerövidültek és jöttek a videók, vlogok. Ellepték az Instagrammot és a youtubot ezek a vlogos bejelentkezések, és némelyik influenszer híressége vetekszik a más területeken híres emberekkel.

S ezeket az influenszereket egyre többen követik, onnan informálódnak pl. a divat, a könyvek, a szépségipar, stb. területéről. A cégeknek is megéri, ők pedig keresnek vele, hogy megmutatják, hogyan, mivel sminkelnek, hogyan öltöznek, hová utaznak, mit olvasnak, stb.

Ahogy tudom, sokan meg is élnek ebből, bár azt kétlem, hogy bárkiből lehetne influenszer, azért kell némi hátszél (pl. rokon, vagy szépségversenyen részvétel), ám nem árt figyelni a különböző hirdetési előírásokra sem. Egy új marketingforma. 

Én nem ismerem az Instagrammot és nem is fogom. Ezért erről nem tudok véleményt formálni.

Azért érdekes, hogy a 21. század első ötödében már két olyan kifejezés és a hozzá tartozó életforma is kialakult, ami számos embert a követésükre ösztönöz.

Vajon ez egy jó út? Érdemes követni ezeket az embereket? Ez ismét mindenkinek a saját döntése.

Én továbbra is csak írok, ha olvassák, ha nem. Végre újra jönnek ki belőlem a gondolatok, amiket le is írok.

https://www.youtube.com/watch?v=s86K-p089R8



Nincsenek megjegyzések:

KIEMELT BEJEGYZÉS

A világ tényleg annyi, amennyit látunk belőle? - 'SEMMI SEM TÖRTÉNIK VÉLETLENÜL!'

A világ tényleg annyi, amennyit látunk belőle? - 'SEMMI SEM TÖRTÉNIK VÉLETLENÜL!'

Népszerű bejegyzések